Tuesday 14 October 2014

Sempena cuti sekolah tidak lama lagi, marilah ibu bapa dan anak-anak mengambil kesempatan memenuhi masa yang terluang agar diisi dengan aktiviti dan riadah yang berfaedah. Semoga memberi manfaat kepada semua. In Sha Allah.






Ketika ini kita semua sedar bahawa kejadian jenayah kerap berlaku tanpa kita sangka. Kejadian rogol, bunuh, rompak, samun, dan ragut antara kes yang sentiasa dilaporkan di media massa dari dahulu sehingga kini. Saban hari, ada sahaja kes-kes jenayah dilaporkan.

Sedarlah bahawa kita kini sebenarnya sedang menghadapi zaman yang penuh dengan kegiatan-kegiatan keganasan dan jenayah yang tidak berperi kemanusiaan.

Seni Pertahanan Diri merupakan satu kaedah yang wujud bagi seseorang mempertahankan diri daripada serangan musuh. Ia merupakan kaedah berlawan secara tradisi dengan atau tanpa menggunakan senjata. Seni Pertahanan Diri telah lama wujud sejak berkurun abad dahulu. Pada zaman dahulu, adalah menjadi satu amalan setiap orang terutamanya kaum lelaki harus mempelajari dan mempunyai ilmu pertahanan diri. Boleh dikatakan hampir setiap negara mempunyai seni pertahanan diri yang berkembang hasil cetusan tempatan atau diubah suai daripada seni bela diri luar yang meresap masuk seterusnya menjadi budaya sesuatu kaum atau masyarakat. 

Seni bela diri juga terbahagi kepada beberapa jenis daripada seni tempur bersenjata tajam, senjata tidak tajam seperti kayu, dan seni tempur tangan kosong Terdapat beberapa jenis seni mempertahankan diri di negara ini Antaranya ialah Seni Persilatan Melayu, Silambam, Wushu, Kuntau dan sebagainya.








Seni mempertahanan diri sering dikaitkan dengan budaya sesebuah kaum perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas iaitu sebagai asas menyatupadukan masyarakat di negara ini. Ini kerana seni mempertahanan diri bukan hanya bertujuan untuk melahirkan individu-individu yang berdisiplin.

No comments:

Post a Comment